Publikum forever – formidlingsmøde på Fuglsø 07

Plakat for Kvindemuseets “Pigernes og drengenes historie”Publikum skal tages seriøst. Det var den udenfor sammenhæng noget barokke melding, som kom fra Fuglsø-arrangørerne i år. Har vi ikke altid gjort det? Svaret må være ja – og nej. Med et stigende fokus på oplevelsesøkonomi er museerne oppe mod et marked med nye spilleregler – publikums. Problemet er påtrængende, og der blev da også kvitteret med ca. 200 deltagere til et vel gennemarbejdet program.

Der er røre i nytænkende formidling for tiden – eller innovativ som man siger i oplevelsesøkonomien. Kvindemuseet i Århus har skabt et must-see af en børneudstilling hvor man bruger børns historiske identiteter som levendegørelse. Statens Museum har taget brugerinddragelsen helt seriøst i U.L.K (Unges Laboratorium for Kunst), der hviler på opbygningen af et kreativt miljø – eller community, som man siger i oplevelsesøkonomien. Eksperimentarium havde fået en udstilling i hus, “Dialog i mørket“, der på genialsk vis skabte en sanselig, nærmest bevidsthedsudvidende formidlingssituation – ved at slukke lyset. Med disse og andre gode oplæg i bagagen kunne man møde friske op til workshops. Undertegnede hørte om hands-on i Danfoss Universe’s nye projekt, Cumulus, et spændende projekt men med få principielle overvejelser fra oplægsholderens side.

Selv med en afkortet deltagelse fra undertegnede var det et godt, indholdsrigt formidlingsmøde, der flyttede deltagerne – eller value for money, som man siger i oplvelsesøkonomien.

0 Kommentarer til “Publikum forever – formidlingsmøde på Fuglsø 07 ”


  1. Ingen kommentarer

Efterlad en kommentar