Museum diskuterer digital strategi i fuld åbenhed

De digitale medier giver mange nye muligheder for museernes forskning og formidling – men også udfordringer. For nylig blev konferencen NODEM2010 afholdt i København, med Nationalmuseet som medarrangør. Konferencen havde netop til formål at udveksle viden og erfaringer om det digitale museum.

Et af de spændende oplæg stod Michael Edson for. Han er strategi-ansvarlig for web og nye medier på Smithsonian, verdens formentlig største museum. Michaels budskab var ikke mindst, at museerne skal bruge de digitale medier til at skabe mere åbenhed og dialog med deres brugere. Og han har selv taget sin egen medicin: Smithsonians udvikling af en ny webstrategi foregår nemlig i fuld åbenhed på nettet. Alle har mulighed for at følge med i diskussionerne, og give deres besyv med. Det er meget interessant og inspirerende læsning.

Michaels oplæg på NODEM2010 kan også ses på video

Et af de første resultater af Smithsonians strategi-diskussion er en prototype på “The Smithsonian Commons“,
et web-sted som bygger på bruger-inddragelse og dialog.

0 Kommentarer til “Museum diskuterer digital strategi i fuld åbenhed ”


  1. Ingen kommentarer

Efterlad en kommentar